Poisťovnícka lobby na Slovensku stále vyhráva

Autor: Petra Ďurčeková | 26.5.2017 o 12:18 | (upravené 26.5.2017 o 16:02) Karma článku: 12,13 | Prečítané:  6349x

Vyhnite sa autonehode, inak vás môže čakať dlhý boj s poisťovňami. Hľadám cestu, ako to zmeniť a zlepšiť, nie ako sa sťažovať.  

Foto nie je koláž, ale moja skutočná skúsenosť.

Dopravná nehoda

Dopravnú nehodu sme mali 22. novembra 2016, kedy nám iný vodič nedal prednosť v jazde a prevrátili sme sa. Stalo sa to na Rusovskej ceste v Bratislave, pri odbočke na Berg, my sme boli na hlavnej. V aute boli dve malé deti (4 a 6 ročné), našťastie, sa nám okrem pár buchnátov a porezanej ruky nič nestalo (boli sme všetci pripútaní a deti v autosedačke). Vystrelili všetky airbagy. Išli sme rýchlosťou okolo 40 km/h, lebo sme išli do zákruty.

Všetko sa dialo ako spomalené v akčnom filme, len zalapáte po dychu, keď vystrelí prášok z airbagov. Našťastie mozog potom riadi adrenalín, a človek postupuje absolútne pragmaticky. Horšie je, že nič nevidíte, iba počujete ticho a potom hlasy okolo.

Ďakujem veľmi pekne ľuďom, ktorí sa zastavili a pomohli nám. Deti vybrali cez kufor, ja som vyšla cez predné sklo. Chvíľa, keď ste v aute, a Vaše deti niekde vonku, nie je príjemná pre žiadneho rodiča. Ďakujem veľmi pekne aj hasičom, ktorí boli veľmi empatickí a milí a viezli nás na vyšetrenia na Kramáre. Tú minerálku máte pán hasič u mňa! :)

Po nehode

Nikomu asi nemusím vysvetľovať, že to pre nás nebolo ľahké spracovať. Syn o zážitku nehovoril, dcéra sa potrebovala vyrozprávať, tak každého informovala a ešte niekoľko týždňov o tom hovorila.

Po návrate z kontroly v nemocnici (rontgen a sono) sme dokonca vysvetľovali deťom v školke, čo sa nám stalo, a aké dôležité je byť zapásaný.

Ja, napriek 18-tim rokom skúseností za volantom, cca 360.000 najazdeným kilometrom, predvídavým reakciám za volantom (40% mojej práce je na cestách po SR) a tomu, že jazdím každý deň ďalej, mám z rýchlo sa blížiacich áut stres, a na vedľajších cestách čakám dlhšie, ako by bolo treba, a na hlavných dávam nohu z plynu, či niekto nevojde z vedľajšej. Prepáčte tí, ktorých zdržujem a veľmi sa ponáhľajú.

Ekonomické a právne fakty

Ročné auto poisťovňa vyhodnotila ako totálnu škodu. Čo sa v takomto prípade deje? Stručné zhrnutie (bez časovej náročnosti a sklzov) tu:

  • Vaša havarijná poisťovňa si stiahne poistné do konca poistného obdobia (teda v mojom prípade 9 mesiacov vopred za vozidlo, ktoré už neexistuje)
  • Vaša leasingová spoločnosť vám vyúčtuje pokutu za predčasné ukončenie zmluvy
  • Vaša leasingová spoločnosť vám vyúčtuje 50% úrokov, ktoré by ste reálne pri riadnom splatení zmluvy zaplatili za 4 roky, vyúčtovala si teda 50% z ¾ úrokov
  • Musíte riešiť predanie/umiestnenie vraku
  • Musíte platiť parkovné v servise od okamihu vyhlásenia totálnej škody (spravidla 20 €/deň autorizovaný servis)
  • Musíte zaplatiť odvoz z miesta nehody (kým si servis myslel, že bude auto opravovať, nechcel od vás nič)
  • Musíte si hradiť náhradné vozidlo (používam ho na prácu), až kým si poisťovňa a leasingová spoločnosť medzi sebou nespravia vyrovnanie, aby ste mohli vykonať akontáciu
  • Ak nemáte EuroGap poistenie, prídete ešte o sumu znehodnotenia vozidla, ktorá nie je zanedbateľná. V našom prípade 1709 €
  • Musíte zaplatiť prihlásenie nového vozidla na polícii
  • Poisťovňa PZP vinníka Vám po 3 mesiacoch od podania uhradí ani nie 10% z nárokovanej sumy, s odvolávaním sa na komisie v BA, likvidáciu v KE a preverovanie v BB, kde vraj oni ani nevedia kedy a kde sa spis nachádza. 
  • 17.5.2017 sa z poisťovne vinníka dozvedám, že časť plnenia, ktorú mi moja poisťovňa strhla (a teda som mala nárok ju vymáhať z PZP vinníka), si súčasne nárokovala aj moja poisťovňa a PZP vinníka jej ju uhradila. Práve riešim túto vec s mojou poisťovňou, a keď máte pocit, že je to je úplne jasné, moja poisťovňa si uzná chybu a vráti mi plnenie, ste na omyle... a tak tento príbeh, stále nekončí. A zrejme z jednej žaloby na súd budem musieť pripravovať (a platiť) dve.

Nebudem sa teraz žalovať, že vinník má všetko vyriešené, a ja jeho a jeho poisťovňu „dotujem“ už v podstate 6-ty mesiac.

Potrebné zmeny v právnej úprave

Ak ste sa dočítali až sem, ďakujem a vážim si to. Hľadám kohokoľvek, kto je ochotný zapojiť sa do občianskej iniciatívy úpravy zákonných noriem a lehôt:

1. Občiansky zákonník – moja havarijná poisťovňa si strhla napriek totálnej škode poistné na ďalších 9 mesiacov vopred, pretože podľa právnikov má na to na základe ustanovenia Občianskeho zákonníka (ktorý je ešte z roku 1964, aj keď po mnohých novelizáciách) právo. Podotýkam, že keby som auto namiesto totálnej škody predala, poistné okamžite zaniká, resp. mi ešte vrátia pomernú časť poistného. A hlavne je na mieste otázka: prečo mám platiť za vozidlo, ktoré už "neexistuje"?

2. Lehoty poisťovní - rámci ochrany spotrebiteľa máme 30-dňovú reklamačnú dobu. Poisťovňa ale má na riešenie danej udalosti prekvapivo až 90 dní, s tým, že sa nič nedeje, keď ju nedodrží. V mojom prípade sa poisťovňa k podaniu z 31.1.2017 vyjadrila 25.04.2017 a poštou list poslala 27.04.2017 /lehota mala uplynúť 28.04.2017/, konanie uzavrela 17.5.2017, zamietnutím 2/3 nároku. 

3. Dohľad nad poisťovňami - vykonáva NBS. Maximálne môže preskúmať skutkový stav, keď ste klient poisťovne, ak si iba nárokujete škodu, ktorú vám spôsobil jej poistenec, nemáte sa na koho obrátiť.

4. Slovenská kancelária poisťovateľov - pokiaľ už  povie, že máme jednu z najslabších právnych úprav v poisťovníctve, niet čo dodať. A okrem toho, skúšala som ich cca v priebehu 3 mesiacov kontaktovať telefonicky asi 8x (v rôznych časoch počas dňa a nikdy nie v čase obeda), nikto nikdy nezdvíhal telefón.

5. Žaloby na súd - z môjho okolia má veľa ľudí negatívnu skúsenosť, niektorí sa dokonca súdia už 7 rokov. Priemerná doba sporu je vraj okolo 3,5 roka. 

6. Pomer poistných nápadov na súdoch - zaujímalo niekoho, koľko % súdnych sporov sa týka poisťovní? Ak je to zaujímave percento, logicky mi z toho vyplýva, že je slabá právna úprava v poisťovníctve a treba s tým niečo robiť.

Vopred ďakujem za ochotu, sa touto témou zaoberať, za tipy, kontakty alebo nápady. 

Vyzývam týmto aj médiá, aby sa témou zaoberali, ochotne poskytnem mená oboch poisťovní (aj keď z počutia mi začína byť jasné, že ide o globálny problém a meno, resp. reputácia v ňom hrá iba marginálnu úlohu.

Čo sa stalo nám, sa už neodstane, ale možno to pomôže niekomu do budúcna.

Ďakujem a prajem veľa kilometrov bez nehody.

Petra

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Termíny na očkovanie ostávajú, nemocnice ich nemôžu zaplniť

Nemocnice navrhujú, aby sa náhradníci prihlasovali cez portál korona.gov.

Dobré ráno

Dobré ráno: V Rusku sa zdvihla protestná vlna. Má sa Kremeľ báť?

V sobotu sa chystajú ďalšie protesty.


Už ste čítali?